In onderwijs en welzijn zijn observeren, registreren, rapporteren en interpreteren belangrijke basisvaardigheden. Op grond van observaties en interpretaties worden begeleidings- en hulpverleningsplannen opgesteld en bijgesteld. Meer info
Het woord aan de verbeelding gaat over de mogelijkheden van spel en kunstzinnige media voor het sociaalagogisch werk. In het boek worden de mogelijkheid van het creëren van andere werkelijkheden (spel en vrijplaats), het uitlokken van intensieve ervaringen (flow) en non-verbale communicatie voor het agogisch werk van een heldere theoretische basis voorzien. Meer info
Mantelzorgers en buurtbewoners worden steeds meer betrokken bij zorg- en dienstverlening aan ouderen. Bij alle verandering lijkt één trend onveranderlijk. Meer info
Ondersteuners van vandaag werken aan het vergroten van kwaliteit van bestaan, aan actief meedoen in de samenleving en aan het (her)vinden van eigen kracht. Dit doen ze voor én samen met mensen met een ondersteuningsvraag en hun omgeving. Meer info
Supervisie heeft zich door de jaren heen bewezen als een praktijkgerichte leidraad voor (opleidings)supervisoren. Zij herkennen in het boek hun eigen praktijkvragen en vinden er inspiratie in om eigen antwoorden te vinden. Meer info
Werken met ouders van kinderen die met de kinderbescherming te maken hebben, betekent werken in een spanningsveld dat wordt opgewekt door de zorg voor het bedreigde kind, het respect voor de band tussen ouders en kinderen, de angst voor de vaak heftige reacties die gedwongen bemoeienis met de ouder-kindrelatie oproept, en ten slotte door de eigen verantwoordelijkheid als hulpverlener en als mens. Het gevoel ligt op de loer dat je het nooit goed zult doen: wanneer kinderen worden weggehaald bij ouders die niet goed voor hen zorgen, blijft de bezorgdheid bestaan dat die kinderen zich niet optimaal verder ontwikkelen omdat ze zich zorgen maken om hun ouders; Meer info